Det är dyrt att resa, eller ja, det kostar mycket pengar. Bensinen, vad ligger den på nu, 13:50? Men det är klart, det blir ju fortfarande billigare än att ta bussen eller tåget. Tur att jag har en bil som dessutom är ganska bensinsnål. På långa sträckor går det komma ner på 0,63 l/mil. Billigast är kanske flyget, fast då måste man ju bo i en relativt stor stad och det blir ju inte dörr till dörr eller till Konsum och hem direkt.
Det är skevt. Det borde vara billigast att åka tåg, följt av buss, sedan bil. Flyg borde vara dyr lyx för business people med tidsbrist. Jag har många gånger fått snegla med en alltför rynkad panna i min klena börs och valt bilen istället för tåget. Nej bensinen är inte dyr, den är tokbillig. Det är kollektivtrafiken som är dyr.
Varför inte göra en liten lekmannakalkyl
Svenskar: 9 000 000 st
Med körkort: 5 000 000 st
Årlig körsträcka: 1 000 mil
Bränsleförbrukning: 1 l/mil
Total bränsleåtgång: 5 000 000 x 1 000 x 1 = 5 000 000 000 liter (5 miljarder)
Kollektivtrafikanter: 4 000 000 st
En prishöjning på bränslet med 1 kr per liter skulle teoretiskt kunna fördelas på kollektivtrafikanternas biljetter och motsvara:
5 000 000 000 / 4 000 000 = 1250 kr
Alltså, fyra miljoner svenskar utan körkort/bil skulle kunna få en kollektivtrafikpott på 1250 kr under ett år utan att betala ett öre. Säg att pengarna skulle fördelas på alla svenskar istället.. 555 kr per person.
Nä vet du vad, höj bensinpriset med 5 kr litern och sätt årligen in 2777 kr åt varenda en i något slags pott. Det skulle jag gå med på.
(eller subventionera biljettpriserna kanske?)
Fast de som bor på landsbygd kan ju få välja att familjens pott går i personbilstanken om de vill, så länge de har en miljöklassad bil alltså ;)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar